سیاه قلم چیست؟



سیاه قلم

 

معنی سیاه قلم

معنی سیاه‌قلم را میتوان از اسمش متوجه شد که منظور نقاشی با رنگ سیاه را میرساند .

به اثر گذاشتن مداد سیاه و ذغال بر روی مقوا با سایه های تیره و روشن سیاه قلم گویند.
سیاه قلم تکنیکی از نقاشی است که در آن تنها از طیف رنگی سیاه تا سفید استفاده می شود.

درطراحی سیاه قلم هنرمند معمولا یک سوژه  را انتخاب کرده و با مهارت و ریزبینی تمام، به روش جزء به کل یا کل به جز آنرا ترسیم می کند. با استفاده از نقاشی سیاه قلم می توان انواع طرح ها از مناظر گرفته تا چهره را به تصویر کشید.

در این تکنیک  از مداد های سیاه (مدادهای ذغالی ،کنته و گرافیتی)، پودر ذغال و پودر گرافیت ، محو کن , انواع قلموها  ،انواع پاکن ها و. . . استفاده میشود .

تاریخچه سیاه قلم

سیاه قلم از زمان استاد کمال الملک باب شد . در آن زمان شاگردان استاد کمال الملک از ذغال مل برای کشیدن نقاشی استفاده میکردند .
ذغال مل  مخلوطی از ذغال سیاه و مل(تولید شده از ماده معدنی سنگ کربنات کلسیم) است که با استفاده از قلمو روی بوم نقاشی نقش می بندد.

تفاوت سیاه قلم و طراحی چهره با مداد

تعدادی از هنردوستان عزیز طراحی چهره با مداد وسیاه قلم را یکسان میدانند درصورتیکه

  • طراحی چهره با مداد اصول کلی  طراحی یک چهره با استفاده از تناسبات طلایی بدون استفاده از روش های کپی کردن است.
    وسیاه قلم تکنیک اجرا و سایه پردازی است .
  • فرق دیگر این دو در مواد مصرفی نیز هست ، سیاه قلم عموما با ذغال انجام میشود.ولی طراحی چهره با مداد از مدادهای گرافیتی استفاده میشود .
  • ذغال سیاهی کامل و مات ایجاد میکند در حالی که گرافیت طیف خاکستری  ایجاد میکند که در مقابل نور برق و درخشش نیز دارد.
  • ذغال پوشش سریع و کاملی دارد، برای مثال اگر در نقاشی بخشی از طرح و پس زمینه را بخواهیم تیره کنیم ذغال این کار را بسرعت انجام میدهد، اما پوشش گرافیت ضعیف است ، حتی اگر از پودر گرافیت استفاده کنیم طوسی متوسطی به ما میدهد.
  • یکی از اصلی ترین تفاوت طراحی چهره با مداد و سیاه قلم زنده تر بودن نقاشی سیاه قلم نسبت به نقاشی با مداد می باشد.
  • جنس ذغال سست است و سریع شکسته می شود به همین دلیل برای ایجاد بافتهای بسیار ظریف مناسب نیست. اما از مداد به دلیل محکم بودن جنس آن برای ایجاد طرح های بسیار ظریف  میتوان استفاده کرد.
  • از مداد می توان در هرجا و هر شرایطی استفاده کرد اما ذغال نیاز به محیط خاص برای کار دارد و در انتهای کار تابلو باید با قاب شیشه دار یا فیکساتیو محافظت شود.

 

آیا طراحی سیاه قلم به نگهداری خاصی نیاز دارد؟

بله همانطور که  اشاره شد این نقاشی با استفاده از پودر ذغال و مدادهای ذغالی  کشیده می شود پس ثبات کمی دارد و با دست کشیدن روی کار وبا گذر زمان نقاشی و تابلو ما کیفیت و شفافیت خود را از دست میدهد.

 

بازار کار سیاه قلم

اگر پس از خواندن این مقاله به سیاه قلم علاقمند شدید، باید بدانید که برای ورود به شغل نقاشی،  با آموزش و تمرین مستمر به راحتی می توانید در این کار موفق باشید و حتی از ان کسب درامد کنید.باید بدانید که  این سبک از هنر امروزه به یکی از پردرآمدترین سبک های هنری تبدیل شده شده است.

بدین صورت که شما می توانید از افراد مختلف سفارش سیاه قلم بگیرید و از فروش نقاشی تان کسب درآمد کنید. همچنین در مقاطع حرفه ای تر می توانید به صورت خصوصی یا عمومی تدریس نقاشی داشته باشید.

 

 

 

 

ادامه مطلب