تاریخچه پیدایش پاک کن

تاریخچه پیدایش پاک کن و انواع مختلف آن

 

انواع پاک کن ها

اشتباه کردن بخشی از نقاشی و طراحی است و پاک کن وسیله‌ای برای حذف اشتباهات است.

 

 

تاریخچه پیدایش پاک کن

درگذشته مردم به جای پاک‌کن از  خمیر نان و موم برای پاک کردن  استفاده می‌کردند تا اینکه در سال 1770 میلادی یک مهندس انگلیسی به نام ادوارد نایرن به اشتباه از یک قطعه لاستیک به جای نان برای پاک کردن استفاده کرد و متوجه شد که این قطعه خیلی بهتر از خمیر نان عمل می کند. او شروع به فروش لاستیک کرد. اما این نوع پاک کن به خوبی عمل نمیکرد ،هنگام استفاده خرد میشد ، به مرور از بین میرفت ،به شرایط آب و هوایی حساس بود وهمینطور  بوی بدی میداد.

در همان زمان ها جوزف پریستلی خواص پاک کردن لاستیک را کشف کرده بود اما توسعه و فروش اولین پاک کننده لاستیکی با ادوارد  نایرن بود.

راه حل این مشکل در سال 1839 اتفاق افتاد، زمانی که چارلز گودیر  روش فرآیند پخت لاستیک با حرارت زیاد را اختراع کرد. این فرآیند لاستیک را با دوام تر کرده و برای استفاده خانگی مجاز کرد.

در 30 مارس سال 1858 هیمن لیپمن امتیاز انحصاری چسپاندن پاک کن به انتهای مداد را به دست آورداما بعداً مجوز را از دست داد زیرا محصول جدیدی اختراع نکرد بلکه به سادگی یک محصول را به محصول دیگر متصل کرده بود.

اما امروزه طریقه ساخت پاک کن ها به گونه ای دیگر است. ماده اصلی تشکیل دهنده پاک کن ها لاستیک  سینتتیک (مصنوعی ) است اما پاک کن های گران قیمت تر از ماده ونیل استفاده می کنند که باعث کیفیت بهتر پاک کن و رنگ سفید آن می شود.

 

انواع مختلف پاک کن ها

 

۱.پاک کن معمولی لاستیکی(Rubber Eraser)

انواع پاک کن طراحی

 

پاک کن لاستیکی از رایج ترین نوع پاک کن های موجود است ومی توان آن را در انتهای هر مداد پیداکرد .

درواقع پاک کن‌های معمولی لاستیکی نخستین نوع پاک کن است که تاکنون ابداع شده و هنوز هم با گذشت زمان زیاد، یکی از بادوام‌ترین پاک کن‌هاست.

نوع قدیمی این پاک کن به شکل مستطیل و با ترکیب رنگ آبی و قرمز است که  سر آن به رنگ آبی تیره از جنس وینیل و ذرات ریز شن ، که بسیارسخت و خشن است و سر دیگر پاک کن قرمز از جنس لاستیک و نرم تر است. از سر خشک و خشن آبی به منظور پاک کردن نوشته های خودکار و خودنویس و از سر نرم تر آن برای پاک کردن نوشته های مداد و ذغال استفاده می شود اگر چه در هیچ یک از این دو زمینه به خوبی عمل نمیکند و معمولا به بافت کاغذ آسیب می رساند اما بعد از گذشت سالیان هنوز هم طرفداران خود را دارد.

پاک کن معمولی

 

ازویژگی‌های پاک کن ساخته شده از لاتکس، می‌توان به استحکام آن‌ها و دیر تمام شدنشان اشاره کرد.انواع امروزی و جدیدتر پاک کن معمولی لاستیکی  معمولا به رنگ صورتی دیده می شوند.پاک کن صورتی (Pink Eraser)، نام دیگری است که این نوع پاک کن را به آن می‌شناسند.

پاک کن صورتی

 

۲.پاک کن صابونی (Gum erasers)

 

پاک کن صابونی

 

این پاک کن ها نیز از لاستیک ساخته شده اند، اما نسبت به پاک کن های لاستیکی نرم تر و منعطف تر هستند و در حین پاک شدن تمایل به خرد شدن دارد و به بافت کاغذ آسیب نمی زند. مشکل اصلی این نوع، قدرت پاک کنندگی پایین آنهاست.

این نوع پاک کن بیشتر مناسب هنرمندان است. چون پاک کن صابونی بسیار نرم است و نمی‌تواند به اندازه پاک کن‌ وینیل و لاستیکی اثرات روی کاغذ را پاک کند.

همچنین شکل ظاهری آن‌ها که اغلب به صورت مستطیل است، باعث می‌شود، هنرمندان به‌ویژه طراحان بتوانند،یک ناحیه کوچک مثل یک گوشه یا یک ناحیه بزرگ مثل صورت در نقاشی را به خوبی پاک کنند.

یکی از جنبه های منفی پاک کن های صابونی این است که دوام زیادی ندارند و از آنجایی که آنها به راحتی خرد می شوند، عمر آن کوتاه است.

 

۳.پاک کن خمیری (Kneaded erasers)

پاک کن خمیری

پاک‌ کن خمیری یکی دیگر از انواع پاک کن ها است.

این نوع از پاک کن ها بسیار نرم و انعطاف پذیر هستند و به سطح کاغذ آسیب نمی رسانند.مزیتی که این نوع دارد، قابل تغییر شکل بودن و عدم ایجاد آشغال یا فتیله بعد از پاک کردن است.

درواقع پاک کن خمیری فقط پاک نمی‌کند، بلکه وقتی روی بخشی از طرح کشیده می‌شود، همانند یک هایلایتر عمل می‌کند. انعطاف فوق‌العاده این پاک کن باعث شده، بسیار خوش‌دست باشد و هنرمند بتواند از آن بهترین استفاده را در نقاشی‌ و طراحی خود داشته باشد.

 

۴.پاک کن‌ وینیل (Vinyl erasers)

پاک کن معمولی وینیل

پاک کن‌های معمولی وینیل یکی از سخت‌ترین و درواقع بادوام‌ترین پاک‌ کن‌هایی است که از ترکیب پلاستیک با وینیل تولید شده است.

چون پاک‌ کن‌هایی که از جنس وینیل ساخته می‌شود، بسیار سفت و محکم است و اگر به درستی استفاده نشوند، به راحتی می توانند کاغذ را پاره کنند.

پاک کن های وینیل می توانند تقریباً هر چیزی از جمله جوهر را پاک کنند. پاک کن های وینیل معمولاً سفید هستند.پاک کن های وینیل نسبتاً گران هستند .

 

در این مقاله درباره ی تاریخچه پیدایش پاک کن و انواع مختلف آن اطلاعاتی به دست آوردیم .

در مقاله بعد با پاک کن های مخصوص سیاه قلم آشنا میشویم.

پاک کن های مخصوص سیاه قلم

 

 

ادامه مطلب