سایز های استاندارد کاغذ

 

 

کاغذ ها براساس سایز به چند دسته تقسیم می‌شوند ؟

همه ما روزانه با کاغذهای بسیار زیادی سرو کار داریم، بنابراین بهتر است که در مورد ابعاد کاغذ و استانداردهای آن نیز بیشتر بدانیم.
اندازه استاندارد کاغذ  به سه دسته عمده و اصلی  A,B,C تقسیم میشود.
شناخته شده و پرکاربردترین آن‌ها برای استفاده عموم  سری A است که رایج‌ترین این اندازه‌ها کاغذ A4 است که ابعاد آن ۲۱ در ۲۹/۷سانتی متر است.

 

ابعاد استاندارد کاغذ سری A

در تصویر زیر ابعاد کاغذهای مختلف سری A را مشاهده می‌کنید، تصویر کلی یک کاغذ سایز A0 را نشان می‌دهد که با تقسیم شدن آن ابعاد دیگر کاغذ بدست می‌آید.

فرمول محاسبه سایز کاغذ سری A

اگر به تصویر بالا  دقت کنید متوجه می‌شوید که با بزرگ شدن شماره کاغذ (مثلاً A3بهA4)، اندازه کاغذ کوچک‌تر می‌شود.

برای بدست آوردن ابعاد هر یک از کاغذها کافی است، طول و عرض یکی از کاغذ هارا حفظ کنید، به عنوان مثال ابعاد پر مصرف‌ترین کاغذ یعنی A4 که طول آن 29.7cm و عرض آن 21.0cm می‌باشد. برای محاسبه سایز A5 کافی است که عدد کوچک‌تر (یعنی 21.0) به عنوان طول کاغذ A5 و نصف عدد بزرگ‌تر (یعنی 148.5=2÷297) را به عنوان عرض کاغذ A5 در نظر بگیرید.

واگر سایز کاغذ مد نظر شما بزرگ‌تر از اندازه‌ای بود که شما حفظ کرده‌اید، کافی است این روند را بلعکس کنید یعنی عدد کوچک‌تر به عنوان عرض کاغذ و دو برابر عدد بزرگتر به عنوان طول کاغذ.

جدول اندازه های کاغذ از A0 تا A10

در جدول زیر سایز کاغذهای سری A بر اساس استانداردهای ISO 216 تعریف شده است.سایز کاغذ A

ابعاد استاندارد کاغذ سری B

درست است که سایز B نسبت به A و بخصوص A4 از کاربرد های اداری کمتری برخوردار است اما سایز b5 اندازه بخصوصی برای چاپ اکثر کتاب هاست و همچنین از سری B برای چاپ پاکت، بروشور و…. نیز استفاده می شود.

تصویر زیر ابعاد استاندارد کاغذ سری B را نشان می‌دهد، که ازهمان اصول اندازه گذاری سری A ولی با ابعاد مختلف پیروی می‌کند.

 

ابعاد کاغذB

جدول اندازه‌های کاغذ از B0 تا B10

در جدول زیر ابعاد کاغذ B بر اساس استانداردهای ISO 216 تعریف شده است.

ابعاد دقیق کاغذ سریB

ابعاد استاندارد کاغذ سری C

استاندارد بین المللی سایز دیگری برای کاغذ، مانند کاغذ سری B و A در نظر گرفته است. این سری از سایز کاغذ  C نام گرفته و از جمله پرکاربرد ترین های آن، C4، C5 و C6 است .می توان از کاغذ های سری C برای یادداشت برداری، چاپ کارت، چاپ اسناد، پاکت نامه و … استفاده کرد. همچنین در برنامه هایی مانند Word یا Excel نیز کاغذ سری C کاربرد دارد.

تصویر زیر ابعاد استاندارد کاغذ سری Cرا نشان می‌دهد، که ازهمان اصول اندازه گذاری سری A,B ولی با ابعاد مختلف پیروی می‌کند.

جدول اندازه های کاغذ از C0 تا C10

در جدول زیر سایز کاغذهای سری c بر اساس استانداردهای ISO 216 تعریف شده است.

ابعاد استاندارد کاغذC

دراین مقاله به بررسی سایز استاندارد کاغذ A ,B ,C  پرداختیم. هر سوالی در رابطه با این مقاله  داشتید، می توانید در بخش کامنت ها از ما بپرسید.

 

 

ادامه مطلب